Vecka 34

Så har barnen gått sin första skolvecka. :)

Första tiden är vårt fokus att bygga rutiner och skapa trygghet. Vi har gått på rundvandring i skolans lokaler och tittat på gränserna (det osynliga staketet). Varje dag startar på samma sätt med att vi går igenom dagen med hjälp av ett dagsschema som sitter vid våra samlingsplatser. 

Ett annat tema under veckan har varit barnens namn. Första dagen fick de sin första bokstav i namnet och denna fick de färglägga och sätta upp på väggen. Sedan har vi hunnit klippa ut bokstäver ur tidningar och gjort namnkollage, "ringlat" namnen med modellera och byggt med kaplastavar. Vi avslutade med att skriva namnskyltar.

När vi jobbar med att barnen ska få utveckla sin förmåga att använda matematiska begrepp och resonemang så använder vi oss i första hand av konkret material och praktisk matematik. Den här första veckan har vi jobbat med begreppet sortera och barnen har sorterat knappar utifrån olika kriterier så som form, färg, storlek och antal knapphål.

"Uppropsdagen" bjöd på glass och barnen gjorde en bilduppgift med en glass som de sedan har skrivit till.

De har fått varsin ritbok och det verkade uppskattas av barnen att få en egen bok.

Skolfotograferingen fungerade bra så nu väntar vi bara på resultatet.

Böcker och läsning får stor plats i vår verksamhet på många sätt. Varje dag läser vi högt för barnen men de har även tider då de själva tittar/läser i böcker. För att väcka intresse för läsningen lånar vi regelbundet nya böcker på bokbussen. Dessa gör vi vuxna bokpresentation på för att skapa extra läslust. På fredagen hade vi en sådan presentation så nu finns mycket skoj att läsa i nästa vecka.

Nästa vecka:

Fortsatt arbete med att komma in i rutiner och skapa trygghet.

Vi kommer att träna på att se och skapa upprepade mönster på olika sätt vilket är en viktig grund i matematiken.

Inskolningssamtalen fortsätter.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 5

Vecka 50