Vecka 3

Dagarnas upplägg fortsätter som förra veckan med mycket utevistelse och samlingar utomhus. Med start den här veckan och framåt har vi börjat vara inne också och håller oss då i våra samlingsgrupper. Vi har använt både flera lokaler; klassrum, bibliotek och idrottssal. Detta innebär att arbetsuppgifterna vi genomför inomhus kommer att rulla på ett treveckors-schema. På bloggen (/verksamhetsloggen) framöver skriver vi alltså om uppgifter som inte alla barn har arbetat med just den specifika veckan.

Under veckan har vi startat upp ett arbetsområde, Jämföra och mäta. Vi kommer bl.a. träna på olika begrepp, samarbeta och göra förutsägelser. Dessutom träna på mätandets principer och att mäta med icke-standardiserade enheter, ex. pennor/plastkuber. Den inledande uppgiften handlade om att parvis leta likheter och olikheter mellan varandra och skriva in dem i ett venn-diagram (två cirklar som överlappar varandra). Andra uppgiften inleddes med att barnen fick göra en förutsägelse på vem i gruppen om tre barn som hade längst armar. Därefter mätte de varandras armar, med hjälp av pappersremsor, för att ta reda på resultatet. Innan mätningen pratade vi om start- och slutpunkt, för att kunna jämföra remsorna. Vi uppmärksammade också att det var viktigt att lägga remsorna vid samma startlinje för att kunna se vilken remsa som var längst.

Vi vill uppmärksamma er på att logga in i Schoolsoft och börja använda tjänsten för att sjukanmäla era barn och läsa verksamhetsloggen. På sikt kommer skolans sjukanmälanstelefon stängas av och verksamhetsloggen i Schoolsoft kommer ersätta vår blogg.

Nästa vecka
Kom ihåg att se över extrakläder då det kan behöva fyllas på.

Vi matar och räknar fåglar vid våra egengjorda fågelmatare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 5

Vecka 50

Inför skolstarten på måndag