Vi vill göra ett förtydligande kring sjukanmälan. Är eleven fortsatt sjuk efter helg, ring och sjukanmäl igen efter helgen på sjukanmälanstelefonen 0155-248013.
Så blev det äntligen dags att fira 100-dags fest. Det vill säga att vi har gått 100 dagar i skolan. Att räkna dagar har varit en del i vårt uppdrag, att låta eleverna träna på n aturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning. Förutom att varje dag vända en siffra i vår hundruta har vi även samlat sugrör som vi vartefter buntat ihop till tiotal och nu har vi även fått ihop ett hundratal av våra tio tiotal. I läroplanen står det: De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska om fatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Skolans mål är a
Enligt läroplanen ska vi i förskoleklassen utforska företeelser i naturen och i undervisningen ska namn på några vanligt förekommande djurarter förekomma. Vi har därför pratat om fåglar, både flytt- och stannfåglar. Svartvit flugsnappare, bofink, rödhake, sädesärla, kungsfågel, talgoxe, blåmes, domherre, koltrast och pilfink. Barnen fick parvis gå en kort slinga utomhus och titta på bilder och på en liten högtalare själva trycka på en knapp för att höra fåglarnas namn. Vi har tittat närmare på var dessa tio fåglar bor och vad de äter. Därefter har barnen skrivit korta faktatexter om några av fåglarna. I vårt arbete med stjärnor har vi bl.a. läst faktaböcker, vikt stjärnor av papper och målat solen (som är en stjärna) med flaskfärg. Nu har vi avslutat detta arbetsområde genom att fylla i den sista kolumnen i vårt VÖL-diagram som inledde arbetet. Vi skrev alltså vad vi har lärt oss om stjärnor. Veckan avslutades med att vi fick titta på en film där åk 3 hade spelat in sitt luciatåg. De s
Så har barnen gått sin första skolvecka. :) Första tiden är vårt fokus att bygga rutiner och skapa trygghet. Vi har gått på rundvandring i skolans lokaler och tittat på gränserna (det osynliga staketet). Varje dag startar på samma sätt med att vi går igenom dagen med hjälp av ett dagsschema som sitter vid våra samlingsplatser. Ett annat tema under veckan har varit barnens namn. Första dagen fick de sin första bokstav i namnet och denna fick de färglägga och sätta upp på väggen. Sedan har vi hunnit klippa ut bokstäver ur tidningar och gjort namnkollage, "ringlat" namnen med modellera och byggt med kaplastavar. Vi avslutade med att skriva namnskyltar. När vi jobbar med att barnen ska få utveckla sin förmåga att använda matematiska begrepp och resonemang så använder vi oss i första hand av konkret material och praktisk matematik. Den här första veckan har vi jobbat med begreppet sortera och barnen har sorterat knappar utifrån olika kriterier så som form, färg, storlek och antal
Kommentarer
Skicka en kommentar