Vecka 37

Vi pedagoger har fått gå en kvällsföreläsning med Micke Hermansson. Dagen efter var det barnens tur. Föreläsningen handlade om Grej of the day, som är ett lektionsupplägg i mikroformat som inleds med en ledtråd och avslutas med att eleven återberättar hemma. Syftet är att öka allmänbildningen, väcka nyfikenhet och lust att lära mer, se samband och träna på att återberätta. Mikrolektionen kan handla om en person, plats eller händelse. Vår förhoppning är att så småningom när vi har landat i våra rutiner kommer att inleda detta arbete i förskoleklass.

Inför naturskolan pratade vi lite om Allemansrätten, att man i naturen inte får störa eller förstöra. Vi tog hjälp av ett program från UR, Barr och Pinne. Barnen fick se en kort film och sedan skriva och rita i sin nya skrivbok som delades ut.

I läroplanen står det att vi ska "använda matematiska begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva... mönster". På vår första naturskola handlade det om just mönster som vi även har arbetat med inomhus. Barnen fick remsor med ett mönster i olika färg och skulle sedan hitta en kompis med likadan remsa. De blev sedan "gå-kompisar" när vi gick till och från skogen. Arbetsuppgiften i skogen handlade om att översätta mönstret på en remsa till naturmaterial.

Nästa vecka

Föräldramöte på torsdag (se tidigare blogginlägg).

Vi fortsätter med idrott på onsdagar och fredagar samt naturskola på torsdagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 5

Vecka 50

Vecka 34