Vecka 40

Veckan startade med att vi träffade faddrarna i årskurs tre för första gången. Alla barn i förskoleklass får två eller tre faddrar som vi sedan samarbetar med på olika sätt under åren på "Bryngan". Detta som en del i att skapa trygghet och sociala kontakter mellan eleverna på skolan. Den här första träffen lekte de tillsammans i förskoleklassens lokaler och därefter fortsatte leken en liten stund ute på skolgården. 

I och med att barnen fått sina faddrar börjar vi nu ha rast på skolgården med övriga klasser. Det är något som vi ser uppskattas av barnen särskilt lekarna som arrangeras på KG (konstgräsplan) verkar vara "poppis".

I samband med att vi jobbar med höst och svampar har barnen nu skapat egna svampbilder. De har sedan få skriva ord (fot. hatt, mycel) som de fäst på rätt del av svampen.

I förskoleklassen ska eleven ges möjlighet att föra enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem. Under veckan har vi reflekterat runt ordet rymmer när det gäller volym. Barnen har fått samarbeta i grupper och tittat på fyra burkar och funderat på vilken som rymde mest respektive minst. Därefter fick de lösa ett problem. Vi hade en skål med ris som de skulle dela lika mellan mellan två fiktiva barn. Till sin hjälp hade de, de fyra olika stora burkarna. Det var härligt att höra barnens resonemang och idéer samt att se hur fint de samarbetade och lyssnade på varandra.

Nästa vecka

Vi fortsätter baka fröknäcke.

På torsdag är det åter dags för naturskola. Ett stort tack för att ni hjälper oss och ser till att barnen är lämpligt klädda direkt på morgonen. Det har fungerat jättebra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 5

Vecka 50

Vecka 34