Vecka 45

I det centrala innehållet för förskoleklassen står det under rubriken Språk och kommunikation att eleverna bl.a. ska få möta följande innehåll, berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud. Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap. Digitala verktyg och medier för kommunikation. Utifrån detta har barnen under veckan fått använda Chromebooks och i par skrivit texter till bilder som de tagit på naturskolan. Bilderna föreställde bon som de skapat till figurer som vi hade tagit med oss ut i skogen. 

Barnen skriver utifrån sin egen förmåga och på den nivå de befinner sig i skrivutvecklingen. Vi kallar det spökskrift när eleverna skriver ord och meningar utan att koppla rätt tecken till rätt ljud, en sorts lekskrift. En av spökskriftens fördelar är att alla elever kan uttrycka sig i skrift oavsett vilken nivå de befinner sig på i sin skriv-och läsutveckling. Elevernas spökskrift översätts alltid till skriftspråk genom att de läser upp vad de har skrivit och läraren översätter och skriver direkt nedanför spökskriften.

Även spökskriften kan delas upp i olika utvecklingsnivåer

  • Det börjar med en radda av bokstäver som inte har några som helst avbrott

  • Det utvecklas till att vi delar upp skriften i ord och meningar. Vi sätter punkt och stor bokstav. Läraren visar på hur det ser ut i meningar som är översatta och visar på olikheter och likheter i jämförelse med spökskriften.

  • Den tredje utveckling i spökskriften är är eleverna blandar och skriver en del med vanlig text för att sedan skifta till spökskrift då orken tar slut. Spökskriften hjälper eleverna att utveckla sin berättarförmåga, språket blir rikare och mera nyanserat.

När spökskriften långsamt förvandlas till vanlig skrift syns progressionen tydligt. Spökskrivning kan vara en del i arbetet med att få berättande och läsande elever, med en lust att skriva och läsa sina egna och kamraternas texter.

Idag har vi i varje samling delat ut Guldboken, en tygpåse med ett papper i. Alla barn kommer att få hem påsen vid ett tillfälle. Uppgiften blir att hemma välja ut en favoritbok och med hjälp av er föräldrar träna på att kunna berätta lite om boken. Veckan efter tar barnen med boken gömd i påsen tillbaka till skolan och här får de visa och berätta om sin bok. Sen läser en pedagog boken högt i samlingen.

Nästa vecka
Vi börjar med våra föräldrasamtal.

Bokbussen kommer hit och de barn som har samling i ateljén kommer att få låna hem tre böcker.

På fredag går vi på teater i gympasalen. Dessutom ska Guldboken med tillbaka skolan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 5

Vecka 50

Vecka 34